کد مطلب:280056 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:601

زمین از حجت خدا خالی نمی ماند
(كشف الغمة ج 2 ص 486):

قال رسول الله (ص): یخرج المهدی و علی رأسه غمامة، فیها مناد ینادی هذا المهدی خلیفة الله فاتبعوه.

حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مهدی (عج) خروج می كند و بر بالای سرش ابری باشد و در آن است كه فریاد كند این مهدی خلیفه خدا است پس متابعش كنید.

(اصول الكافی ج 1 ص 703 و كشف الغمه ج 2 ص 449 و بحرا ج 51 ص 158 و مستدرك سفینة ج 10 ص 495):

قال الامام الهادی (ع): الخلف من بعدی الحسن (ع)، فكیف من بعد الخلف؟ فقلت: و لم جعلنی الله فداك؟ قال: انكم لا ترون شخصه و لا یحل لكم ذكره باسمه، فقلت، فكیف نذكره؟ فقال: قولوا: الحجة من آل محمد (ص).

حضرت امام هادی (ع) فرمود: جانشین پس از من امام حسن (ع) است پس چگونه خواهید بود از جانشین او پس از جانشین من؟ راوی گوید: عرض كردم: فدایت شوم چرا؟ فرمود: زیرا شما شخص او را نمی بیند و بر شما حلال نیست كه نام او را ببرید عرض كردم: پس چگونه یادش كنیم؟ فرمود: بگویید: حجت از آل محمد (ص).



[ صفحه 151]



(منتخب الاثر ص 272 و یوم الخلاص ص 169):

قال امیرالمؤمنین (ع): اللهم لا بد لأرضك من حجة علی خلقك یهدیهم الی دینك و یعلمهم علمك و لا یضیع اولیاؤك بعد اذ هدیتهم: ظاهر و لیس بالمطاع، او متكتم مترقب ان غاب شخصه عن الناس فی حال هدنة، لم یغب عنهم ثبوت علمه فاذا قلوب المؤمنین مثبتة فهم بها عاملون.

حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمود: بارالها ناگریز است كه زمین تو از حجت بر مخلوقات خالی نباشد كه آنانرا بدینت هدایت كند و علم ترا به آنها آموزش دهد و اولیای تو پس از آنكه هدایتشان فرمودی ضایع نمانند. حجت آشكار كه اطاعتش نكنند یا حجت پنهان كه اگر شخص او از مردم غائب باشد خلق چشم براهش باشند در روزگار صلح و ثبوت علمش از مردم غائب نباشد در این هنگام قلبهای مؤمنین ثابت و عامل به علمش گردند.

(اصول الكافی ترجمه ج 1 ص 534):

عن ابی جعفر (ع) قال: قال رسول الله (ص) انی و اثنی عشر من ولدی و انت یا علی زر الارض یعنی او تادها و جبالها بنا او تد الله الارض ان یسخ باهلها فاذا ذهب لاثنا عشر من ولدی ساخت الأرض باهلها و لم ینظروا.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: من و دوازده تن از فرزندان من و تو یا علی (ع) میخا و كوههای زمین می باشیم بوسیله ما خدا زمین را میخكوب ساخته كه مبادا ساكنانش را هلاك كند و چون دوازده تو از دنیا بروند و زمین بدون مهلت ساكنانش را هلاك كند.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 76):

عبن جعفر بن محمد (ع): الحجة قبل الخلق و مع الخلق و لو خلق الله عزوجل الخلیفته خلوا من الخلیفة لكان قد عرضهم للتلف و لم یردع السفیه عن سفهه بالنوع الذی یوجب حكمته من اقامة الحدود و تقویم المفسد و اللحظة الواحدة لا تسوغ الحكمة ضرب صفح عنها ان الحكمة تعم كما ان الطاعة تعم و من و زعم ان الدنیا تخلو ساعة من امام لزمه ان یصحح مذهب البراهمة فی ابطالهم الرسالة و لو لا ان القرآن نزل بان محمدا (ص) خاتم الأنبیاء لوجب كون رسول فی كل وقت فلما



[ صفحه 152]



صح ذلك لارتفع معنی كون الرسول بعده و بقیت الصورة المستدعیة للخلیفة فی العقل.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: حجت خدا پیش از خلق و با خلق و بعد از خلق است و اگر خدای عزوجل خلق را بدون خلیفه خود می آفرید البته آنها را در معرض تلق قرار می داد و بیخرد و سفیه را از سفاهت و بیخردی وی بازغیر است.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 308 و كتاب لیفته للشیخ الطوسی ص 22):

عن ابی حمزة الثمالی عن ابی عبدالله (ع) قال: قلت له اتبقی الارض بغیر امام؟ قال لو بغبت الأرض بقیت امام ساعة لساخت.

به نقل از ابی حمزة شمالی (ره) گفت از امام صادق (ع) پرسیدم آیا زمین بدون امام باقی می ماند؟ فرمود: اگر زمین بدون امام ساعتی باقی بماند اهلش را هلاك می كند.

(كمال الدین و تمام النعمه ص 309):

عن زرارة بن اعین عن ابیعبدالله (ع) فی حدیث له فی الحسین (ع) انه قال: فی اخره و لو لا من علی الأرض من حجج الله لنفضت الأرض بما فیها و القت ما علیها ان الأرض لا تخلو ساعة من الحجة.

به نقل از زارة بن اعین (ره) از امام صادق (ع) در ضمن حدیثی درباره ی حضرت سید الشهداء امام حسین بن علی (ع) در پایانش فرمود: و اگر از حجت های خدا در زمین كسی نباشد زمین آنچه دارد و ساقط كند و هر چه برخود دارد افكند همانا زمین یك ساعت خالی از حجت نمی ماند.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 311):

عن عمرو بن ثابت عن ابیه عن ابی جعفر (ع) قال: سمعته یقول: لو بقیت الأرض یوما بلا امام منا لساخت باهلها و لعذبهم الله باشد عذابه ان لله تبارك و تعالی جعلنا حجة فی ارضه و امانا فی الأرض لن یزالوا فی امان من ان تسیخ بهم الأرض ما دمنا بین اظهر هم فاذا اراد الله ان یهلكم ثم لا یمهلهم و لا ینظرهم ذهب بنا من بینهم و رفعنا الیه ثم یفعل الله ما یشاء و احب.

به نقل از عمر و بن ثابت از پدرش گفت: از حضرت امام باقر (ع) شنیدم می فرمود: اگر یك روز زمین بدون امام باقی بماند ساكنان خود را هلاك كند و آنان را بسخت ترین



[ صفحه 153]



عذاب گرفتار سازد همانا خدای تبارك و تعالی ما را حجت خود در زمین و امان برای ساكنان زمین قرار داده و مردم همیشه در امان از هلاكت هستند تا وقتی كه ما در میانشان باشیم و چون خدا خواهد آنان را هلاك سازد و مهلت و فرصت به آنها ندهد ما را از میانشان می برد و به سوی خود بالا می كشد سپس هرگونه كه خواهد و دوست دارد عمل فرماید.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 311):

عن سلیمان الجعفری قال: سألت اباالحسن الرضا (ع) فقلت اتخلوا الأرض من حجة؟ فقال لو خلت من حجة طرفة عین لساخت باهلها.

به نقل از سلمان جعفری گفت: آن حضرت ابوالحسن امام رضا (ع) پرسیدم آیا زمین از حجت خالی می ماند؟ فرمود: اگر زمین یك دم خالی از حجت باشد ساكنان خود را هلاك كند.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 311):

عن ثعلبه بن میمون عن عبد الاعلی بن اعین عن ابی جعفر (ع) قال: یقول ما یترك الله الأرض بغیر عالم ینقص مازادوا و یزید ما نقصوا و لو ذالك لا ختلطت (لا اختلفت خ ل) علی الناس امورهم.

به نقل از ثعلبة بن میمون از عبدالاعلی بن اعین گفت: از حضرت امام باقر (ع) شنیدم می فرمود: خدای تعالی زمین را بدون عالمی كه مردم آنچه زیاده روی كرده اند باز دارد و آنچه كم كرده اند نیفزاید رها نمی كند و اگر این نبود البته اختلاط و اختلاف در كارهای مردم پدید می آمد.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 311):

عبن فضیل الرسان قال: كتب محمد بن ابراهیم الی ابی عبدالله (ع): اخبرنا فضلكم اهل البیت فكتب الیه ابوعبدالله (ع) ان الكواكب جعلت فی السماء امانا لاهل السماء فاذا ذهبت نجوم السماء جاء اهل السماء ما كانوا یوعدون و قال رسول الله (ص) جعل اهل بیتی امانا لامتی فاذا ذهب اهل بیتی جاء امتی ما كانوا یوعدون.

به نقل از فضیل رسان گفت: محمد بن ابراهیم به خدمت حضرت امام صادق (ع)



[ صفحه 154]



نوشت: ما را از فضیلت شما اهل البیت (ع) با خبر گردان حضرت به او نوشت: همانا ستارگان در آسمان امان برای اهل آسمان قرار داده شده و چون ستارگان از میان بروند آن خطرهایی كه به اهل آسمان داده شده به آنان می رسد و حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: اهل بیت من امان برای امتم قرار داده شده اند چون اهل بیتم از میان بروند به امتم همان خواهد رسید كه آنانرا بیم داده اند.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 314):

عن سلیمان بن مهران الأعمش عن الصادق جعفر بن محمد عن أبیه محمد بن علی عن أبیه علی بن الحسین (ع) قال: نحن أئمة المسلمین و حجج الله علی العالمین و سادة المؤمنین و قائدا الغر المحجلین و موالی المؤمنین و نحن امان لاهل الارض كما ان النجوم امان لاهل السماء و نحن الذین بنا یمسك الله السماء ان تقع علی الارض الا باذنه و بنا یمسك الأرض ان تمید (تمود خ ل) باهلها و بنا ینزل الغیث و تنشر الرحمة و تخرج بركات الأرض و لولا ما فی الارض منا لساخت باهلها ثم قال و لم تخل الأرض منذ خلق الله ادم من حجة الله فیها ظاهر مشهور او غایب مستور و لا تخلوا الی ان تقوم الساعة من حجة فیها و لو لا ذلك لم یعبدالله قال سلیمان فقلت للصادق (ع) فكیف ینتفع الناس بالحجة الغایب المستور قال كما ینتعفون بالشمس اذا سترها سحاب.

به نقل از سلیمان بن مهران اعمش از حضرت امام صادق (ع) از پدر بزرگوارش حضرت امام باقر (ع) از والد ما جدش حضرت امام سجاد بن حسین (ع) فرمود: ما ائمه مسلمین و حجت های خدا بر جهانیان و سروران مؤمنین و پیشوایان دست و پیشانی سفیدان (عابدان) و مولا و صاحب اختیار مؤمنان هستیم و ما امان اهل زمین می باشیم بدانگونه كه ستارگان امالن اهل آسمان می باشند و ما كسانی هستیم كه خدا بوسیله ما آسمان را نگهداشته كه بر زمین نیفتد مگر به اذن او و خدا بوسیله ما زمین را نگهداشته كه ساكنان خود را هلاك نكند و به طفیل و جو د ما باران می بارد و رحمت پراكنده می شود بركات زمین بیرون می آید و اگر در زمین وجود ما نباشد زمین ساكنان خود را نابود می سازد سپس فرمود: از روزی كه خدا آدم (ص) را آفرید زمین از وجود حجت خدا خالی نبود یا حجت ظاهر و آشكار بود و یا غائب و پنهان و تا روز



[ صفحه 155]



قیامت زمین بدون حجت نمی ماند و اگر اینچنین نبود خدا پرستیده نمی شد سلیمان گفت: من به امام صادق (ع) عرض كردم: مردم چگونه از حجت غائب و پنهان منتفع و بهره مند شوند فرمود: بدانگونه كه از آفتاب بهره یاب گردند كه پس ابرها باشد.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 330):

عن ابان بن تغلب قال: قال ابوعبدالله (ع) االحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق.

به نقل از ابان بن تغلب گفت: حضرت امام صادق (ع) فرمود: حجت پیش از خلق و با خلق وجود دارد.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 333):

عن ابن ابی عمیر عن الحسین بن ابی العلا عن ابی عبدالله (ع) قال قلت له: تكون الارض بغیر امام؟ قال: لا قلت افیكون امامین فی وقت واحد؟ قال لا الا واحد هما صامت قلت فالامام یعرف الأمام الذی من بعده؟ قال نعم قال قلت القائم امام؟ قال نعم، امام بن امام قد اوتم به قبل ذلك.

به نقل از ابن ابی عمیر (ره) گفت حسین بن ابی العلا گوید: به حضرت امام صادق (ع) عرض كردم: آیا زمین بدون امام (ع) می تواند باشد؟ فرمود: نه. عرض كردم: آیا دو امام در یك وقت می توانند باشند؟ فرمود: نه. مگر اینكه یكی از آن دو امام خاموش و ساكت باشد. عرض كردم: آیا امام، امام پس از خود را می شناسد؟ فرمود: آری. عرض كردم: حضرت قائم (عج) امام است؟ فرمود، امام فرزند امام است و امامت به او تمام می شود.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 340):

عن ذریح عن ابی عبدالله (ع) قال سمعته یقول: و الله ما ترك الله عزوجل الأرض قط منذ قبض ادم الا و فیها امام یهتدی به الی الله عزوجل و هو حجة الله علی العباد من تركه هلك و من لزمه نجا حقا علی الله عزوجل.

به نقل از ذریح گفت: از امام صادق (ع) شنیدم می فرمود: به خدا قسم خدای عزوجل از روزی كه آدم (ع) رحلت كرد هرگز زمین را رها نكرد مگر انكه امامی كه وسیله هدایت مردم به سوی خدای عزوجل باشد در آن قرار دارد و او حجت خدا بر بندگان



[ صفحه 156]



است هر كس او را ترك گوید هلاك گردد و هر كه ملازم او باشد نجات یابد این حقی است بر خدای عزوجل.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 341):

عن بن ابی یعفور قال قال ابوعبدالله (ع): لا تبقی الأرض یوما واحدا بغیر امام منا یفزع الیه الامة.

به نقل از ابن ابی یعفور (ره) گفت: امام صادق (ع) فرمود: زمین یك روز بدون امامی از ما نخواهد بود كه امت بدو پناه برند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 420 و كمال الدین و اتمام النعمه و یوم الخلاص ص 169):

عن مسعدة بن صدقة عن ابیعبدالله (ع): عن ابائه علی قال فی خطبة له علی منبر الكوفة اللهم انه لا بد لارضك من حجة لك علی خلقك یهدیهم الی دینك یعلهم علمك لئلا تبطل حجتك و لا یضل اتباع اولئك بعد اذ هدیتهم به اما ظاهر لیس بالمطاع او متكتم مترقب ان غاب عن الناس شخصه فی حال هدنة لم یغب عنهم مثبت علمه و ادابه فی قلوب المؤمنین مثبتة فهم لها عاملون.

به نقل از مسعدة بن صدقه از حضرت امام صادق (ع) از پدران بزرگوارش از حضرت امیرالمؤمنین (ع) كه بر منبر مسجد كوفه در خطبه خود فرمود: بارالها زمین ناگریز از حجت تو بر خلق تو است كه آنانرا به دینت رهبری كنند و علم ترا به آنها بیاموزند تا حجت باطل نگردد و پیروی آنان پس از آنكه بوسیله حجت هدایتشان فرمودی گمراه نشوند آن حجت ظاهر است و اطاعت نمی شود یا مخفی است و چون شخص او از مردم غائب گردد انتظار او را دارند.

(یوم الخلاص ص 41):

قال رسول الله (ع): لا تخلوا لأرض من قائم بحجة اما ظاهر مشهور او خائف مستور لئلا تبطل حجج الله و بیناته.

حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: زمین خالی نمی ماند از حجت قائم (ع)یا ظاهر و آشكار یا خائف و پنهان است تا حجت ها و وعده ی خدا باطل نگردد.

(كتاب الغیبة للشیخ الطوسی ص 221):

قال امیرالمؤمنین (ع): اللهم انك لا تخلی الأرض من حجة اما ظاهرا مشهورا او



[ صفحه 157]



خائفا مغمورا یدل علی ذلك.

حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمود: بارالها تو خالی نمی گذاری زمین را از حجت با ظاهر و آشكار و خائف پنهان.

(كتاب الغیبة للشیخ الطوسی ص 223):

عن الحسن بن ابی حمزة عن ابیه، عن ابی جعفر (ع) قال: یابا حمزة ان الأرض لن تخلوا الا و فیها عالم منا، فان زاد الناس قال: قد زادوا، و ان نقصوا قال: قد نقصوا و لن یخرج الله ذلك العالم حتی یری فی ولده من یعلم مثل علمه او ما شاءالله.

به نقل از حسن بن ابی حمزة از پدرش از حضرت امام باقر(ع) فرمود: ای ابوحمزه همانا زمین هرگز خالی نمی ماند مگر آنكه در آن عالمی از ما وجود دارد. اگر مردم زیاده و كم كنندان عالم جبران كند و ان عالم از دنیا نمی رود مگر آنكه در فرزند خود به بیند مانند دانایی خودش تا هر چه خدا بخواهد.

(كشف الغمه ج 2 ص 526):

عن احمد بن اسحاق و سعد الاشعری قال: دخلت علی ابی محمد الحسن بن علی العسكری (ع) و انا ارید ان أسأله اعن الخلف بعده، فقال لی مبتدیا یا احمد بن اسحاق ان الله تبارك و تعالی لم یخل الارض منذ خلق آدم، و لا یخیلها الی ان تقوم الساعة من حجةالله علی خلقه، به یدفع البلاء عن اهل الارض، و به ینزل الغیث و به تخرج بركات الأرض قال: فقلت: یابن رسول الله فمن الخلیفة و الامام بعدك؟ فنهض مسرعا فدخل البیت ثم خرج و علی عاتقة غلام كأن وجهه القمر لیلة البدر من ابنا ثلاث سنین، و قال: یا احمد بن اسحاق لولا كرامتك علی حججه ما عرضت علیك ابنی هذا، انه سمی رسول الله و كنیه، الذی یملأ الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما یا احمد بن اسحاق مثله فی هذه الامة مثل الخضر (ع) و مثله ذی القرنین، و الله لیغیبن غیبة لا ینجو من الهلكة فیها الا من ثبته الله تعالی علی القول بامامته و وفقه للدعاء بتعجیل فرجه. قال احمد بن اسحاق فقلت یا مولای فهل من علامة تطمئن بها قلبی فنطق الغلام بلسان عربی فصیح، فقال: انا بقیة الله فی ارضه و المنتقم من اعداء الله فلا تطلب اثرا بعد عین یا احمد بن اسحاق قال احمد: فخرجت فرحا مسرورا فلما كان من الغدعدت الیه



[ صفحه 158]



فقلت: یابن رسول الله لقد عظم سروری بما مننت به علی، فما السنة الجاریة فیه من الخضر (ع) و ذی القرنین؟ قال: طول الغیبة یا احمد بن اسحاق فقلت له: یابن رسول الله ان غیبته لتطول؟ قال ای و ربی حتی یرجع عن هذا الامر اكثر القائلین به، فلا یبقی الا من اخذ الله عهده بولایتنا و كتب فی قلبه الایمان و ایده بروح منه یا احمد بن اسحاق هذا امر من الله و سر من سر الله و غیب من غیب الله فخذ ما اتیتك و اكتمه و كن من الشاكرین تكن معنا غدا فی علیین.

به نقل از احمد بن اسحق و سعد اشعری گفت: به خدمت حضرت امام ابومحمد حسن بن علی عسكری (ع) رسیدم و می خواستم درباره ی جانشین پس از ایشان بپرسم. حضرت ابتدا به من فرمود: ای احمد بن اسحق خدای تبارك و تعالی زمین را از روزی كه آدم (ع) آفرید تا روز قیامت خالی از حجت خود بر خلق نگذاشته و نمی گذارد كمه بوسیله او بلاء، را از اهل زمین رفع فرماید. و بوسیله او باران ببارد و زمین بركاتش را بیرون می دهد احمد گفت: عرض كردم: یابن رسول الله (ص) خلیفه و امام پس از شما كیست؟ حضرت بسرعت از جا برخاست و وارد خانه شد و بیرون آمد در حالی كه پسری كه چهره مباركش چون ماه در شب چهاردهم می درخشید و در حدود سه سالگی بود به دوش مبارك گرفته بود و فرمود: ای احمد بن اسحق اگر تو در پیشگاه خدا و حجج الهی گرامی نبودی این پسرم را به تو نشان نمی دادم او همنام و هم كنیه حضرت رسول اكرم (ص) است زمین را پر از عدل و داد كند پس از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد ای احمد بن اسحق مثل او را در این امت مثل خضر (ع) و مثل ذوالقرنین است به خدا قسم چنان غیبتی كند كه از نابودی نجات نیابد مگر آنكس كه خدای تعالی او را به امامتش ثابت و به دعاء كردن به تعجیل فرجش موفق فرماید احمد گفت: عرض كردم ای مولای من آیا علامتی برای این امر وجود دارد تا قلبم بدان مطمئن گردد. آن پسر عزیز به سخن گفتن برآمد و با زبان عربی فصیح فرمود: من بقیةالله در زمینم و انتقام گیرنده از دشمنان خدایم پس اثری پس از این مجوی ای احمد بن اسحق. احمد گفت: پس از خدمت امام (ع) بیرون آمد در حالی كه مسرور و شاد بودم. فردای آن روز به خدمت امام (ع) رسیدم و عرض كردم: یابن رسول الله (ص) شادیم بزرگ شد به خاطر منتی كه بر من گذاری آن منت كه از



[ صفحه 159]



خضر (ع) و ذوالقرنین دارد چیست؟ فرمود: غیبت طولانی ای احمد بن اسحق.

عرض كردم: یابن رسول الله (ص) غیبتش طولانی می شود؟ فرمود: آری قسم به پروردگار آنچنان طولانی شد كه اكثر قائلین بوجود او از این امر برمی گردند پس باقی نمی ماند مگر كسی كه خدا پیمان ولایت ما را از او گرفته و در قلبش ایمان نوشته و ثابت كرده و او را مؤید داشته ای احمد بن اسحق این امری از امرهای خدا و رازی از رازهای الهی و غیبی و كارنهانی از كارهای غیب و نهانی خدا باشد آنچه بر تو داده ام بگیر و پنهان دار و از سپاسگزاران باش تا خود در مقام علیین با ما باشی.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 308):

عن محمد بن الضیل عن ابی الحسن الرضا (ع) قال قلت: له: اتبقی الأرض بغیر امام؟ فقال لا، قلت فانا نروی عن ابیعبدالله (ع) انها لا تبقی بغیر امام الا ان سخط الله علی اهل الأرض او علی العباد فقال لو تبقی اذا لساخت.

به نقل از محمد بن فضیل گفت از حضرت امام ابوالحسن رضا(ع) پرسیدم: آیا زمین بدون امام باقی می ماند فرمود: نه عرض كردم از حضرت امام صادق (ع) روایت بما رسید كه زمین بدون امام باقی نمی ماند مگر آنكه خدای بر اهل زمین یا بر بندگانش غضب كند. فرمود: اگر زمین بدون امام (ع) باقی بماند اهل خود را هلاك می سازد.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 309):

عن احمد بن عمر الخلال قال قلت لابی الحسن الرضا (ع): انار وینا عن ابیعبدالله (ع) انه قال ان الأرض تبقی بغیر امام او یبقی بغیر امام او یبقی و لا امام فیها فقال معاذالله لا تبقی ساعة اذا لساخت.

به نقل از احمد بن عمر خلال گفت: به امام رضا (ع) عرض كردم از امام صادق (ع) بما روایت رسیده كه فرمود زمین بدون امام باقی می ماند و یا زمین اصلا بدون امام می شود امام رضا (ع) فرمود پناه بر خدا محال است زمینی حتی یك ساعت بدون امام نمی شود و اگر امام نباشد زمین اهلش را فرو می گیرد.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 310):

عن احمد بن عمر قال: سألت اباالحسن (ع): اتبقی الأرض بغیر امام؟ فقال لا، قلت فانا نروی انها لا تبقی الا ان یسخط الله علی العباد فقال لا تبقی اذا لساخت.



[ صفحه 160]



به نقل از احمد بن عمر گفت: از حضرت امام كاظم (ع) پرسیدم: آیا زمین بدون امام باقی می ماند؟ فرمود: نه عرض كردم: بما روایت رسیده كه زمین بدون امام (ع) باقی نمی ماند مگر آنكه خدا بر بندگان غضب كند فرمود: زمین باقی نمی ماند و اهل خود را هلاك می كند.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 310):

عن ابی عبدالله المؤمن و الحسن بن علی بن فضال عن ابی هراسة عن ابی جعفر (ع) قال: لو ان الامام رفع من الأرض لماجت الأرض باهلها كما یموج البحر باهله.

به نقل از ابی عبدالله مؤمن و حسن بن علی بن فضال از ابی هراسه از حضرت امام باقر (ع) فرمود: اگر امام (ع) از زمین برداشته شود زمین ساكنان خود را گرفتار امواج (زلزلة) كند بدانگونه كه دریا ساكنان دریا را دچار موج نماید.

(كال الدین وتمام النعمة ص 309):

عن الحسن بن ابی زیاد قال: سمعت اباعبدالله (ع) یقول: ان الارض لا تخلو من ان یكون فیها حجة عالم ان الأرض لا یصلحها الا ذلك و لا یصلح الناس الا ذلك.

به نقل از حسن بن ابی زیاد گفت: از حضرت امام صادق (ع) شنیدم می فرمود: همانا زمین خالی نمی ماند از اینكه در آن حجت عالمی باشد همانا زمین را اصلاح نمی كند مگر حجت عالم و اصلاح امور مردم نمی كند مگر حجت عالم.

(كمال الدین و تمام النعمة ص 310):

عن ابن مسكان عن ابی بصیر قال: قال ابو عبدالله (ع) ان الله عزوجل لم یدع الارض بغیر امام و لولا ذلك لما عرف الحق من الباطل.

به نقل از مسكان از ابی بصیر (ره) گفت: امام صادق (ع) فرمود: همانا خدای عزوجل زمین را بدون امام (ع) نمی گذارد و اگر چنین نباشد حق از باطل شناخته نگردد.

(كمال الدین و تمام النعمه ص 310):

عن ابن اذینة عن زرارة قال: قلت لابی عبدالله (ع) یمضی الامام و لیس له عقب؟ قال: لا یكون ذلك الا ان یعضب الله عزوجل علی خلقه فیعا جلهم.



[ صفحه 161]



به نقل از ابن اذینه از زرارة (ره) گفت: به امام صادق (ع) عرض كردم آیا امام (ع) از دنیا بدون وارث (فرزند) می رود فرمود: چنین نیست مگر اینكه خدای عزوجل بر خلقش غضب فرماید.

(كمال الدین وتمام النعمة ص 330):

عن عمار بن موسی الساباطی عن ابی عبدالله (ع) قال: سمعته و هو یقول لم تخل الارض منذ كانت من حجة عالم یحیی فیها ما یمیتون من الحق ثم تلی هذه الایة «یریدون لیطفوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو كره الكافرون».

به نقل از عمار بن ساباطی گفت: از حضرت امام صادق (ع) شنیدم می فرمود: زمین از زمانی كه بوده از وجود حجت عالمی خالی نبود كه آنچه مردم از حق میرانیدند زنده كند سپس این آیه كریمه را تلاوت فرمود «می خواهند نور خدا را با دهنهای خود خاموش كنند و خدا تمام كننده ی نور خویش است و اگر چه كافران نپسندند.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 330):

عن اسحاق بن عمار قال سمعت اباعبدالله (ع) یقول: ان الارض لم تخل الا و فیها عالم كیما ان زاد المسلمون شیئا و ردهم الی الحق و ان نقصوا شیئا تممه لهم.

به نقل از اسحق بن عمار گفت: از امام صادق (ع) شنیدم می فرمود: همانا زمین خالی نمی ماند مگر آنكه در آن عالمی باشد كه هر وقت مسلمان چیزی بیفزاید «در دین» آنانرا به حق برگرداند و اگر چیزی كم كنند برای ایشان تمام نماید.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 331):

احمد بن اسحاق قال دخلت علی مولانا ابی الحسن بن علی العسكری (ع): فقال یا احمد ما كان حالكم فیما كان به (فیه خ ل) الناس من الشك و الأرتییاب فقلت له یا سیدی لما و رد الكتاب لم یبق منا رجل و لا امرأة و لا غلام بلغ الفهم الا قال بالحق فقال احمد الله علی ذلك یا احمد و ما علمتم ان الأرض لا تخلو من حجة انا ذلك الحجة او قال و انا الحجة.

احمد بن اسحق گفت: به خدمت حضرت امام حسن بن علی عسكری (ع) رسیدم فرمود: ای احمد حال شما چگونه خواهد بود در زمانی كه مردم در شك و ریب باشند من عرض كردم: ای سرور من وقتی كه نامه شریف وارد شد هیچ مردی و زنی



[ صفحه 162]



و پسری با فهمی باقی نماند ه مگر آنكه قائل به حق است امام (ع) فرمود: حمد و ستایش خدا بر این نعمت كن ای احمد آیا نمی دانید كه زمین از حجت خالی نمی ماند و من ان حجت هستم یا فرمود: من حجت می باشم.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 333):

عن علی بن مهزیار عن فضالة بن ایوب عن ابان بن عثمان عن الحرث بن المغیرة قال سمعت اباعبدالله (ع) یقول: ان الأرض لا تترك الا بعالم یعلم الحلال و الحرام و ما یحتاج الناس الیه و لا یحتاج الی الناس قلت جعلت فداك علم ماذا؟ قال وراثة عن رسول الله (ع) و علی.

به نقل از علی بن مهزیار از فضالة بن ایوب از ابان بن عثمان ازحرث بن مغیرة گفت: امام صادق (ع) می فرمود: همانا زمین متروك نمی ماند مگر به عالم به حلال و حرام و آنچه بدان محتاجند و خود محتاج مردم نیست عرض كردم: فدایت شوم چه علمی؟ فرمود: علمی كه از حضرت رسول اكرم (ص) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) به ارث رسیده.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 333):

عن علی بن مهزیار عن فضالة عن ابان بن عثمان عن الحسن بن زیاد قال: قلت لابی عبدالله (ع) هل تكون الأرض و فیها امام؟ قال لا تكون الا و فیها امام عالم لحلالهم و لحرامهم و ما یحتاجون الیه.

به نقل از علی بن مهریار از فضالة از ابان بن عثمان از حسن بن زیاد گفت: به امام صادق (ع) عرض كردم: آیا می تواند زمین بدون امام باشد؟ فرمود: نمی تواند زمین بدون امام عالم به حلال و حرام و آنچه مردم احتیاج بدان دارند باشد.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 408):

عن كمیل بن زیاد فی حدیث: اللهم بلی لا تخلوا الارض من قائم لله بحجة اما ظاهرا مشهورا و اما خائفا مغموار لئلا تبطل حجج الله و لا بیناته و كم ذاین (ذا و این خ ل) اولئك؟ اولئك و الله الافلون عددا و الاعظمون خطرا عند الله قدرا بهم یخفظ الله حججه و بیناته حتی یودعوها نظرائهم و یزرعوها فی قلوب اشباههم هجم بهم العلم علی حقایق العلم علی حقایق الامور فبا شروا روح الیقین و



[ صفحه 163]



استلانوا ما استعوره المترفون و انسوا بما استوحش منه الجاهلون صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالمحل الاعلی یا كمیل اولئك خلفاء الله فی ارضه و الدعاة الی دینه آه آه شوقا الی رؤیتهم و استغفرو الله لی و لكم.

حضرت امیرالمؤمنین (ع) به كمیل بن زیاد (ره) در ضمن سخنانی فرمود:... ولی آری هرگز زمین خالی نمی شود از كسی كه بر حجت خدا قیام كند خواه ظاهر باشد و آشكار و یا ترسان و پنهان تا دلائلی الهی و نشانه های روشن او باطل نگردد ولی آنان چند نفرند و كجا هستند؟ بخدا قسم تعدادشان كم است و قدر و مقامشان در پیشگاه خدا بسیار. خدای تعالی به واسطه آنان حجت و دلائلش را حفظ می كند تا به افرادی كه نظیر آنان هستند بسپارند و بذر آن را در قلب افرادی شبیه خود بنشانند. علم و دانش با حقیقت و بصیرت به آنان روی آورده و روح یقین را لمس كرده اند در آنچه دنیا پرستان هوسباز مشكل می شمردندم بر آنان آسان است. آنان به آنچه جاهلان از آن وحشت دارند انس گرفته اند در دنیا با بدنهایی زندگی می كنند كه ارواحشان به جهان بالا پیوند دارد. آنان خلفای الهی در زمین می باشند و دعوت كنندگان بدین خدا هستند آه آه چقدر مشتاق دیدار آنانم و از خدا آمرزش برای خود و شما می خواهم.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 397):

عن معروف بن خربوذ قال سمعت اباجعفر (ع) یقول: قال رسول الله (ص) انما مثل اهل بیتی هذه فی الامة مثل نجوم السماء كلما غاب نجم طلع نجم.

به نقل از معروف بن خربوذ (ره) گفت: از حضرت امام باقر (ع) شنیدم می فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مثل اهل بیت من (ع) در این امت مثل ستارگان آسمان است هر كدام كه غائب شود ستاره ی دیگر درخشان می گردد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 463):

عن ابی اسحق الهمدانی قال: حدثنی الثقه من اصحابنا انه سمع امیرالمؤمنین (ع) یقول: اللهم انك لا تخلی الارض من حجة لك علی خلقك ظاهر مشهور او خایف مغمور لئلا تبطل حجتك و بیناتك.

به نقل از ابی اسحق همدانی گفت: شخص موثقی از اصحاب ما به من خبر داد كه او از حضرت امیرالمؤمنین (ع) شنید می فرمود: بارالها تو زمین از حجت بر خلق خالی



[ صفحه 164]



نمی كنی خواه ظاهر و آشكار و خواه ترسان و پنهان باشد تا حجت و دلائل تو باطل نگردد.

(بحار ج 52 ص 92 و یوم الخلاص ص 53):

قال زین العابدین (ع): لا تخلو لأرض الی ان تقوم الساعة من حجة، و لو لا ذلك لم یعبدلله.

حضرت امام زین العابدین علی بن حسین (ع) فرمود: زمین تا قیام قیامت خالی از حجت نمی ماند و اگر چنین نباشد خدا پرستش نشود.

(یوم الخلاص ص 55):

قال الباقر (ع): لو بقیت الارض بغیر امام لساخت باهلها. و ان الله تبارك و تعالی جعلنا حجة فی ارضه و امانا فی الأرتض لاهل الارض.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: اگر زمین بدون امام (ع) باقی بماند اهل خدا را هلاك كند و همانا خدای تبارك و تعالی ما را حجت خود در زمینش و امان و امنیت در زمین برای ساكنان زمین قرار داده است.

(بحار ج 52 ص 92):

عن ابی معایة، عن الا عمش، عن الصادق (ع) قال: لم تخل الأرض منذ خلق الله آدم من حجة لله فیها ظاهر مشهور، او غائب مستور، و لا تخلوا الی ان تقوم الساعة من حجةلله فیها، و لو لا ذلك لم یعبدالله، قال سلیمان: فقلت للصادق (ع): فكیف ینتفع الناس باالحجة الغائب المستور؟ قال: كما ینتفعون بالشمس اذا سترها السحاب.

به نقل از ابی معاویه از اعمش از حضرت امام صادق (ع) فرمود: از روزی كه خدا آدم (ع) را آفرید زمین را خالی از حجت خود نگذاشت خواه ظاهر و آشكار و خواه غائب و پنهان و تا قیام قیامت آنرا خالی نمی گذارد و اگر این چنین نباشد خدا پرستیده نشود. سلیمان گوید: به امام (ع) عرض كردم مردم به حجتی كه غائب و پنهان باشد چگونه سود می برند؟ فرمود: همچنانكه به آفتاب هنگامی كه آنرا می پوشاند سودمند می شوند.



[ صفحه 165]



(كتاب الغیبة للشیخ الطوسی ص 224):

دخل علی بن ابی حمزة علی ابی الحسن الرضا (ع) فقال له انت امام؟ قال نعم، فقال له سمعت جدك جعفر بن محمد (ع) یقول لا یكون الامام الا و له عقب فقال انسیت یا شیخ او تناسیت؟ لیس هكذا قال جعفر (ع)؛ لا یكون الامام الا و له عقب الا الامام الذی یخرج علیه الحسین بن علی فانه لا عقب له فقال له صدقت جعلت فداك فكذا سمعت جدك یقول.

علی بن ابی حمزه به خدمت حضرت امام رضا (ع) رسید و عرض كرد: شما امام هستید؟ فرمود: آری عرض كرد از جد بزرگوار شما امام صادق (ع) شنیدم می فرمود: امام بدون عقب و اولاد نباشد امام (ع) فرمود: آیا فراموش كرده ای یا خود را به فراموشی زده ای؟ اینگونه كه می گویی امام صادق (ع) نفرموده است همانا فرمود: هیچ امامی بدون عقب و اولاد نیست بجز امامی كه حسین بعد از او می آید برای او اولاد امام نیست علی بن ابی حمزه عرض كرد: راست فرمودی فدایت شوم اینچنین از جدش شنیدم كه می فرمود.



[ صفحه 166]